Gerritsen theaterkostuums
Weteringschans 116
1017 XT Amsterdam
T: 020-6237429
E: info@kostuumverhuur.nl
Open: di/vr 10-17 za 11-16
Bij Gerritsen Theaterkostuums beschikken we over een uitgebreide en veelzijdige collectie van duizenden theaterkostuums en accessoires. Van historische kostuums tot eigentijdse outfits, onze collectie is een inspiratiebron voor creatieve producties en evenementen. Elk stuk vertelt een eigen verhaal en draagt bij aan het tot leven brengen van uw voorstelling.
Een eindeloze collectie
Breng je evenementen naar een hoger niveau
Vanwege de omvang van onze collectie, en omdat wij u een zo helder mogelijk overzicht willen geven, hebben we deze ingedeeld in categoriën.
Hier ziet u voorbeelden onderverdeeld in tijden en thema’s. Door de magnitude laten we enkele stukken zien om als leidraad te dienen maar dit is slechts tien procent van de ware collectie
Vroeger is eigenlijk geen goed ‘beginwoord’, het is eigenlijk nog daarvóór! Algemeen aangenomen is het de periode die begint met de ontwikkeling van het schrift en het ontstaan van een beschaving. U moet denken aan Egyptische Farao’s, Griekse Filosofen en Romeinse handelslieden. Er is geen kledingstijl ‘de oudheid’. Er werd veel gebruik gemaakt van doeken die op een bepaalde manier gedrapeerd werden. En voor de voeten, in plaats van Air-max de immer ventilerende sandalen of.. helemaal niets!
Naast dat het voor velen geen gemakkelijke tijd was, was het ook een vruchtbare periode voor het ontstaan van helden die vandaag de dag nog steeds in ons collectief geheugen zitten. Denk aan Floris en Sindela, Lancelot, Robin Hood, de briljante zonderling Catweazle. Ook was dit de tijd van de nar, gekenmerkt door zijn vele belletjes en degene die als énige de waarheid tegen de koning kon zeggen. Wij maken u met gemak tot een van deze grootheden.
De ‘beschaving’ sloeg nu echt toe. Denkers herformuleerden ideeën uit de Oudheid en smeedden politieke en economische systemen waar we nog steeds gebruik van maken. De grauwheid van de Middeleeuwen begint tot het verleden te horen. ‘Memento mori’ (ik leef om te sterven) wordt ‘Carpe Diem’ (pluk de dag). In Nederland rees het verzet tegen de dwingelandij van de Spanjaarden, het begin van de tachtigjarige oorlog. Ook een tijd van branchevervaging: een homo universalis, zoals Michelangelo; schilder, beeldhouwer, filosoof, schrijver en hij kon bovendien verdienstelijk koken.
De mannen, besnord en ‘besikt’ droegen mooi afgewerkte, getailleerde jasjes met een witte kraag, een korte pofbroek en witte kniekousen. De vrouwen droegen over een strak korset, uitbundige hoepeljurken van zware stof tot aan de grond. Dit alles vanzelfsprekend te huur, op uitzondering van snor en sik.
Een eeuw waar de Hollanders zich wel thuis voelden en sommige politici nu nog aan refereren! Overal ter wereld brachten ‘wij’ de rijkdommen mee terug. Natuurlijk kennen we vele beeltenissen uit die tijd door onder andere Vermeer en Rembrandt. En men maakte kennis met koffie, thee, suiker en cacao.
De man droeg een hoed waar lang haar onderuit kwam, een getailleerde lange jas over een blouse en een gedrapeerde sjaal, een korte pofbroek en kniekousen. De vrouw droeg een kapje met natuurlijk opgestoken haar eronder, een jurk met open hals, vele kanten afzettingen op de romp en armen en een zeer breed uiteenlopende hoepeljurk.
Een bewogen tijd, het industriële tijdperk diende zich onder andere aan door Thomas Newcomen die de stoommachine uitvond. Ook verwierf de aardappel in de helft van de achttiende de status van ‘hoofdvoedsel’. Daniel Defoe schrijft Robinson Crusoë, Jonathan Swift schrijft Gulliver’s reizen, boeken die tot op de dag van vandaag invloed uitoefenen.
De man droeg een ‘Chapeau bras’, voor velen bekend geworden door de beeltenissen van Napoleon, in tegenstelling tot Napoleon gezet op een langharige pruik. Tevens een met goudborduursel afgezette overjas over een rijk gedecoreerd vest, halflange broek en kniekousen. De vrouw droeg een kapje op opgestoken haar en een sobere, maar welzeker getailleerde jurk met daarin ruimte voor een ontblote hals. Ook dit heeft Gerritsen in huis, de ontblote hals is aan u.
Zoals de titel al doet vermoeden, werd er heel wat gestreden in deze periode. Doel: het uitbreiden van het desbetreffende rijk. Napoleon bijvoorbeeld veroverde Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Holland en delen van Duitsland. Verloor vervolgens een slag bij Leipzig van de Engelsen, werd naar Elba verbannen en pleegde een mislukte zelfmoord. Verloor vervolgens de slag bij Waterloo en werd verbannen naar Helena.
De man droeg een hoge hoed, een (dandy) gedrapeerde sjaal, een lange, licht getailleerde jas , een strakke broek, kousen met daaromheen spatterdashes tegen het vuil wanneer men te paard gaat. De vrouw droeg een schoorsteenmantelhoed, een hoog getailleerde jurk tot de grond. Gerritsen kan dit natuurlijk leveren maar wel op voorwaarde dat u er geen oorlog mee begint.
Hoewel ook in deze periode weer overal ter wereld werd gestreden, sloeg de hang naar de schoonheid van de natuur om zich heen. Men was dol op dramatische afbeeldingen van de wereld en áls er dan een slagveld werd geschilderd, dan werd de held van onderaf tegen een mooie wolkenlucht afgebeeld.
De man droeg een lange lichtgekleurde jas met ronde hoeken en hoge nek over een kort vest. Hij had een donkere broek, droeg een baardje, snor en bakkebaarden en een hoge hoed die bij de jas hoorde.
De vrouw droeg verschillende lagen hoepeljurken over elkaar. De hals was op een kuise manier open, de jurk was vrij hoog gesloten. De bovenste, vaak rijk gedecoreerde jurk, was korter dan de onderjurk. Ze had een ronde hoed met veer en strik op.
Deze periode, vernoemd naar het trouwhartige, kleinburgerlijke figuur in de gedichten van A. Kussmaul en L . Eichrodt, typeert zich net als het karakter van de naamgever: de hang naar het eenvoudige, niet kostbare. Als reactie op de vorstelijk bedoelde empire stijl en de dramatiek van de Romantiek, gaan we nu terug naar het huiselijke. Zo is een biedermeyer ook een bepaald soort bloemstuk, door sommige als ‘truttig’ betiteld. De stijl was vooral bij de culturele elite en de hoven geliefd.
De man droeg een bruine, licht getailleerde jas, bijpassende broek en een halfhoge hoed. De vrouw droeg een wijd uitlopende katoenen jurk, ondergoed met lange kanten pijpen en een kanten kapje bovenop de pijpenkrullen.
De machine werd ingezet om de mens te dienen. De industrie leverde, behalve massaproducties, een hoop vervelende baantjes op: kolenscheppers, machinesmeerders, sjouwers en productiewerkers achter de lopende band. Alleen als fabrieksdirecteur was het wel degelijk uit te houden.
De mannenmode was niet veel anders dan in de jaren ervoor, ofschoon de man weer een baard droeg en een smalle hoge hoed. De vrouw droeg een jurk die haar vormen volgde tot aan de grond. Ze had een boa om en droeg een wijde hoed met veren.
De Eerste Wereldoorlog was ten einde, de tijd voor opbouw. Er gebeurde zeer veel op het gebied van kunst en amusement. Prachtige bouwwerken ontstonden, in Nederland onder andere de stroming ‘de Amsterdamse School’. In de vormgeving bloeiden de stromingen Art Nouveau en Art Deco en in de muziek en mode heerste de Charleston stijl. Ook was Charleston een dans, de voorloper van de hi-hat en een Australisch motorfietsmerk!
De man droeg een driedelig bruin kostuum, witte blouse en een deukhoed. De vrouw was eindelijk bevrijd van het korset, ze mocht dragen wat lekker zat en waarmee goed viel te dansen! Bijvoorbeeld een zwarte blouse, met glimmende pailletten afgezet, een zwarte rok tot aan de knieën. Het haar kort, wat een revolutie mocht heten en een wit parelsnoer. Bij Gerritsen kunnen wij u aankleden als ware u uit een filmisch fotoalbum gestapt.
In de jaren dertig sloeg de crisis toe. De goede voedingsbodem voor leiders met discutabele doelen die het volk betere tijden voorhielden. De intolerantie groeide. Charlie Chaplin voorspelde met zijn film ‘The Great Dictator’ feilloos wat er stond te gebeuren. Picasso schilderde zijn ‘Geurnica’ als protest tegen het bloedvergieten van de fascisten in Spanje.
De man droeg een grijs pak met vest en een deukhoed. De vrouw droeg een lange getailleerde zwarte jurk met open hals en rug, een ceintuur en op het hoofd een hoofddoek afgemaakt met een rode bloem.
De opbouw, ieder gezin een auto, radio en een ijskast, ging gepaard met de Koude Oorlog. Het westerse kapitalisme was waarvoor er gevochten werd, het communisme diende bestreden te worden.
De man draagt een blauw maatpak met een krijtstreepje, een broek met smalle pijpen, een rode stropdas en een donkerblauwe gleufhoed. De vrouw draagt een blouse met hierover een getailleerd kort jasje met broche en een rok tot kniehoogte. Op haar hoofd een doek of een wijde hoed. Of natuurlijk een petticoat.
De maatschappij was enigszins meebewogen met de hippies: de softe sector vierde hoogtij. Flower Power, veel begrip voor blowers in het park, wijde pijpen. Een verjaardagsfeest heette een fuif en je at spacecake. Bruine muren, schrootjes, oranje gordijnen en een zitkuil waren dé voorwaarden voor huiskamergeluk. De tegenbeweging diende zich aan: kotsend en agerend op/tegen dat alles en ‘punk’ was geboren.
De man droeg lang haar, blouse, tweed jasje, broek met wijde pijpen. Punkers waren creatief met veiligheidsspelden, droegen zwarte gescheurde kleding, hadden haar in felle kleuren dat recht overeind bleef staan. Ondertussen waren er ook de Travolta aanhangers: vetkuif, open blouse, wit pak met wijde pijpen. De vrouw droeg een broekpak, of een felle blouse en broek met wijde pijpen. Ook zeer korte rokjes waren in.
De economie trok aan, internationaal optimisme. In Duitsland viel De Muur, er was een dialoog tussen de grootmachten VS en Rusland. De VS had het over een nieuwe wereldorde. Alles kon, alles was mogelijk. Er waren geen grote ideologieën of geloofsovertuigingen meer. Dit had ten gevolg dat van alles gecombineerd werd: in kunst en mode (postmodernisme), in politiek (paars), in economie (poldermodel).
Het was de tijd van de revivals: de jaren zestig kwamen terug in korte rokjes, felle kleuren, korte T-shirts. De jaren zeventig herleefden in wijde pijpen en punk. Modebeeld: felle kleuren, Flower Power herleefde, korte T-shirts, broeken met wijde pijpen, henna tatoo’s, piercings.
Hoeveel stripboeken en leesboeken, films en liedjes zijn daar al niet over gemaakt? Toekomstmuziek! Als er iets de fantasie prikkelt dan is het wel de toekomst. Virtuele levensvormen, geïmplanteerde pinpas, het eerste dansfeest op de maan, de eerste crematie op de zon, een breedbeeld droomregistratiemachine, internet en telefoon in je pols, een satelietverbinding met God en die immer terugkerende tele-tijdmachine van Professor Barabas…
De futuristische collectie van Gerritsen, ontworpen door Pia Pekkanen, voorspelt een toekomst waarin iedereen zijn/haar eigen virtuele wereld tegemoet ziet. In de helm kan men contact krijgen met collega futuristen die zich op dezelfde golflengte van dit virtuele universum bevinden.
De Collectie
Breng je evenementen naar een hoger niveau
Wanneer u interesse heeft dan maken wij een afspraak en bespreken wij het thema en alle mogelijkheden. Vervolgens komen uw gasten bij ons langs en zorgen wij dat zij een mooi passend kostuum aangemeten krijgen.
Wat ook mogelijk is dat wij naar uw locatie komen om mensen aan te kleden. Alles om uw dag aangenaam te laten verlopen. Uiteraard kunnen wij ook voor eventuele kap en grime zorgen. Eigenlijk is in overleg bijna alles mogelijk.
De enige grenzen zijn die van uw verbeelding.
Heeft u zin om uw evenement een ander bijzonder cachet te geven met de prachtige kostuums van Gerritsen bel ons dan voor een afspraak.
Dan nemen wij ruim de tijd om een op maat gemaakt plan te bedenken voor uw speciale gelegenheid met een vrijblijvende offerte.
Warme groet en tot ziens bij Gerritsen Theaterkostuumsatelier.
Gerritsen theaterkostuums
Weteringschans 116
1017 XT Amsterdam
T: 020-6237429
E: info@kostuumverhuur.nl
Open: di/vr 10-17 za 11-16